søndag 12. desember 2021

 

Hei. 

Jeg heter Marthe og bor på småbruk i skogen med den lille familien min. Har ikke blogget nevneverdig fast eller mye og har ikke egentlig noen plan om det nå heller, men jeg har hørt på en podcast i det siste som har satt noen tanker i hodet på meg. Podkasten det er snakk om er “Pengesnakk” av Lise Vermelid Kristoffersen. Den treffer noe i meg som forsåvidt hverken er nytt eller revolusjonerende, men faktum er at jeg har veldig lav inntekt og har levd sparsommelig i mange år, ikke fordi jeg kan, men fordi jeg må det. 
 

 

Jeg har følt det både som slitsomt og nesten litt urettferdig (jepp….urettferdig…sett inn lattersmiley her….men når man har en kronisk sykdom og ikke klarer å bli friskere så er man da stuck på det samme bunnivået enten man vil eller ei.) Denne poskasten har gradvis fått meg til å endre syn på egen forbruksevne. Jeg har handlet brukt, snudd hver krone og tatt smarte valg over alt hvor jeg kunne. Ihvertfall har jeg da trodd det selv. 

Pengesnakk har fått opp øynene mine for mange småting jeg ikke har sett som jeg nå har begynt å ta tak i, og jeg har tenkt å skrive om endringene dette medfører for oss som familie. Podcasten har også fått meg til å begynne å se på det å bruke minst mulig som gøy i seg selv og det er en klar forbedring fra den offermentaliteten jeg flaut nok har sittet med. Kanskje vi kan komme ut av hengemyra det er og alltid ligge bakpå med økonomien? Det finnes mange flotte blogger og influencere der ute, men hva om jeg faktisk nå bevisst skal la meg bli påvirket av konstruktive influencere som jobber med ting som resonnerer med tanker jeg har fra før? Kanskje vi finner en ny veg og en ny mening? Tenk så deilig det hadde vært å ikke bekymre seg for penger? Når jeg sier det så mener jeg ikke å ha penger nok til å sløse i øst og vest, men bare ha et forbruksmønster som er innenfor rammene vi har på en slik måte at vi ikke er tomme for penger halvannen uke før det kommer påfyll. 

Om jeg får med mannen min på dette gjenstår å se, men jeg har tenkt å prøve. Hva sier du, ektemann?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan går det med Trumf Visa 6 mnd senere?

 Heia :)  Det gikk plutselig et lite øyeblikk! 6 mnd til og med, hehe! Andre ting å fare med enn å sitte her inne på bloggen tydeligvis, men...