torsdag 13. januar 2022

Slik blir du raskere kvitt smålån og kredittkortgjeld!

 Hei :) 


Dagens innlegg handler om den verste gjelda. Den dyreste og kjipeste gjelda som man tilsynelatende aldri blir kvitt. Man betaler hver mnd så mye man klarer, men det er sjeldent noen merkbar endring på beløpene man skylder og det virker endeløst! Jeg snakker selvsagt om kredittkortgjeld og dyre smålån. Klarna f.eks... Mange bruker Klarna og syns det er veldig lettvint, men om du sjekker vilkårene vil du se at du betaler MYE mer enn varen koster dersom du ikke klarer å betale regningen i en smell. Jeg skal ikke dra ut innledningen i langdrag denne gangen. Jeg lovte en løsning og den skal du få :) 

Hva syns du om mine fiktive kredittkort?

 

Da vi klampet rundt i våre kredittsko gjorde vi den klassiske feilen å betale så mye vi klarte på alle smålån/kreditter hver mnd. Det ble jo ikke så mye ekstra på hvert. Vi hadde mange og med lav lønn, ja, da sier det seg selv at man har begrenset evne til å betale ekstra. En dag jeg satt og regnet på det og funderte så slo det meg at den laveste var på bare litt over 3000.- Jeg så jo da at det ekstra vi satte inn på alle stedene ble oppunder 1500 til sammen, og om vi kunne sette inn alt det på den minste isteden så ville vi jo være kvitt den på snaue 2 mnd.  

Vi endret betalingsmåten vår til å betale så lite som overhode mulig på alle kredittene unntatt den minste. På den minste makset vi ut og betalte så mye vi kunne klare. I tur og orden ble kvitt alle disse drittutgiftene!

Det er noen år siden nå, men vi har klart å ikke sette oss i en slik situasjon igjen etterpå. Vi gikk 6-7000 i minus pr mnd de verste månedene og det går jo ikke. Det var en slitsom periode av livet når jeg tenker tilbake på det, men vi kom oss igjennom det og :) 

Tilbake til poenget:

1. Sett opp en liste over alle kreditter. Ta med kjøpskreditter som Klarna, Ellos, Nelly, H&M (ja, nå har vel de begynt å bruke Klarna, så da er de kjøpene inkludert på Klarnaen), og alt annet du kommer på. Har du billån? Sett det opp. Møbelkreditt? Få den med. 

2. Sett dem i kronologisk rekkefølge etter størrelse. Jeg satte dem fra størst til minst og bak hver kreditt skrev jeg minimumstrekket. 

Her kommer et fakta som er ganske kult! Så fort du er ferdig med den minste kreditten frigjør du det minstebeløpet hver mnd fremover. Dette kan du enten bruke til å forbedre livskvaliteten din, eller du kan slå deg hard og legge det inn i betalingene på det nest minste lånet (som nå er blitt det minste ettersom du har vært dritflink og kvittet deg med det første minste, WOHOOOO!). Det går med andre ord litt fortere å nedbetale det neste kredittlånet. Når det er nedbetalt har du enda mer å nedbetale det neste med og slik fortsetter du til du er kvitt alt sammen. 

3. Start med en gang! Ikke vent. Jo fortere du starter, jo fortere ser du resultater. 

Jeg syns det var veldig motiverende å se på den lista. Den hang på kjøleskapet og jeg strøk over ett og ett lån etterhvert som vi var ferdige med dem. Det tok nesten 3 år, men lista hang der som en motivasjon og til slutt hadde vi ikke mer kredittgjeld! Vi slapp å gå 6-7000 i minus hver mnd med tilhørende ekstrajobbing eller salg av saker vi hadde som vi egentlig trengte selv osv. Det ble mer tid til å puste. Tid til å ta en pause rett og slett. Det var så sinnsykt deilig! 

Jeg syntes selv at jeg var fryktelig smart som kom på dette systemet helt på egenhånd, men nå vet jeg at det er et vel utprøvd og etablert system som på engelsk kalles "The snowball method". Så smart var jeg liksom....Hadde jeg lett ville jeg sikkert ha funnet det som forslag, haha! Jaja.... Jeg syns jo jeg var litt smart alikevel da selv om jeg ikke fant opp kruttet først. 

Det finnes forøvrig en metode til for de som har økonomisk rom for det og den kalles "The avalanche method". Den går på at man setter lånet med de verste rentevilkårene først og betaler mest på det, før man går videre til det som hadde nest verst rentekostnad osv. Vi hadde ikke økonomisk frihet til å kunne gjøre det og måtte bli kvitt de månedlige trekkene så fort som mulig og da er snøballmetoden bedre. Det funket veldig bra for oss og det kan funke kjempebra for deg også om du trenger det. 


Har du vært borti snøballmetoden før?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan går det med Trumf Visa 6 mnd senere?

 Heia :)  Det gikk plutselig et lite øyeblikk! 6 mnd til og med, hehe! Andre ting å fare med enn å sitte her inne på bloggen tydeligvis, men...