mandag 13. desember 2021

Mulig for lavtlønnede å spare penger hver mnd?

 

 

Jeg startet for noen uker siden å lytte til podcasten “Pengesnakk”. Til å begynne med bare koste jeg meg med at jeg hadde funnet en person som tenker mye likt som meg uten å føle skam over å være sparsommelig, men så begynte hun å nevne helt konkrete grep man kan gjøre for å spare enda mer penger. Hun vekket kampånden i meg. Som jeg nevnte i forrige blogginnlegg har jeg en kronisk helsetilstand som gjør at jeg har svært lav inntekt. Pengesnakk ga meg et dytt i ryggen for å se hva jeg konkret kan gjøre for at familien min skal få bedre økonomi. 

 


Jeg startet med å se på huslånet vårt. Lise (hun som har Pengesnakk) sa at man bør se på huslånet sitt og hvordan renta er. Renta bør optimalt sett ligge ned mot 2% i effektiv rente. Jeg kjørte hjem, logget meg inn i banken og sjekket renta vår. Huslånet vårt er delt i 2 hvor en liten del på rundt 200 000 skal nedbetales fortere enn den store delen. Det har en rente på 3.84%. Den største delen av huslånet vårt har en effektiv rente på 2.75%. 

Trinn 2 ble å sjekke hva vi kunne få av lån i andre banker. Valget vårt falt til slutt på Totenbanken. De har kontorer lokalt og man får en egen kontaktperson som jobber på alle sakene man har.

Jeg la sammen alle lånene vi har og fant ut at det beløper seg til 1.1 million. Det er jo ikke voldsomt masse. Taksten på huset vårt er 1.9 millioner etter en gammel takst vi fikk tatt for 7-8 år siden. Det setter lånebehoved vårt på under 60% av verdien på huset. Enden på visa er at vi får et lån i Totenbanken som samler alle smålån + huslånet til en effektiv rente på litt under 2%. 

Regnestykket vårt har vært slik: 

 31, 29 % av beløpene vi betaler hver mnd er altså renter og avgifter på beløp vi har lånt. Dette er penger vi betaler for å låne pengene av diverse banker. Det tallet bør så langt ned som mulig. 

Med det nye lånet hos Totenbanken vil regnestykket se ca. slik ut: 

 

Ikke bare blir det langt mer oversiktlig, men nå er det vi betaler pr. mnd for å låne penger nede i 26,56%. Det vil si at vi sparer en god del penger på dette byttet. Vi betaler langt mindre for å låne pengene samlet av Totenbanken enn hva vi gjorde før. I tillegg har trekkene våre pr mnd gått ned fra 9441 til 6900. Det er 2541 kr frigjort hver mnd. Jeg digger det!

 

Det blir kanskje tørre blogginnlegg på denne bloggen, men jeg anbefaler virkelig Pengesnakk til dere som tenker fryktelig mye på penger. Som regel tenker man jo veldig mye på dem når man hele tiden har litt anstrengt økonomi. Målet mitt er ikke å bli rik, men å ha en økonomi som gjør at jeg kan tenke mindre på penger. Kanskje det kan være noe for deg også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan går det med Trumf Visa 6 mnd senere?

 Heia :)  Det gikk plutselig et lite øyeblikk! 6 mnd til og med, hehe! Andre ting å fare med enn å sitte her inne på bloggen tydeligvis, men...