tirsdag 14. desember 2021

7 julegavetips for deg med trang økonomi.

 

Jeg elsker jula og det meste den har å by på. Jeg blir varm og litt lykkelig inni meg av julepyntet hus, småkakebakst og ungenes spenning og forventninger. Den har desverre en ting jeg er mindre glad i også, og det er gave og forbruksfokus. Misforstå meg rett. Jeg syns gaver er veldig hyggelig både å gi og motta. Det er enkelt når folk har bursdag, for da er det tross alt bare en person som skal ha gave. Easy peasy! Det er verre når det er jul, for da skal man finne på noe til alle og enhver. Jo flere, jo trangere blir det jo ofte økonomisk. Jeg har noen tips jeg selv lener meg tungt på for å få pengene til å strekke til, og som jeg har brukt i flere år. 

Bilde lånt på youmatter.world
  1. Lag gaver selv. Småkaker er fint å gi til de aller fleste til jul og mange setter dessuten ekstra pris på å få noe som er hjemmelaget. Eksempelvis her kan jeg si at en porsjon med 30 serinakaker etter oppskriften til matprat koster ca 20 kroner å lage. Tyske skiver er enda billigere. Cellofanposer får man billig på f.eks søstrene grene. Jeg bruker å gi 2-3 forskjellige slag og 6-8 stk av hvert. Vi fikk et år en gave med både litt bakst og litt hjemmelaget juletrepynt. Det var bare noen enkle papirkurver og et juletre sydd av filt med en fin sølvsnor. Ikke dyrt og ikke vanskelig heller, men det lå litt tid bak og vi ble kjempeglade. Jeg smiler hvert år når jeg henger pynten på treet. Kan du strikke, sy, lage såper eller andre småting? Kjør på! Folk flest blir veldig glade for hjemmelagede ting :)
Bildet er lånt fra matprat sin oppskrift på serinakaker. Du finner den HER

 

2. Gi pent brukte gaver. Se i hyller, skuffer og skap. Har du noe der som du ikke har brukt for, og som du vet noen både ville ha bruk for og bli glad for? Hva er det da å lure på? Man kan også reise på bruktbutikker, loppemarked o.l. Du sparer penger, folk får en fin gave, og miljøet blir spart en hel del også.På finn.no og markedplace på facebook blir det ofte en del frakt, men klarer du å finne fine ting lokalt, så hvorfor ikke?

3. Gi en godt gjennomtenkt gave. Når man vrenger hodet sitt skikkelig for å finne en gave som passer veldig godt til mottakeren så pleier det å merkes selv om prisen ikke er så høy. Folk merker omtanken bak gaven og da er prisen mindre viktig. Et år ga moren min oss en pose med matvarer. Det var for det meste tørrvarer og litt hermetikk. Hun hadde brukt tid på å plukke ut ting hun visste vi brukte og likte og vi slapp å handle disse tingene på en stund. Det var ikke en dyr gave, men den traff veldig godt og vi ble veldig glade for den!

4. Hjemmelagde gavekort. Niesen min ga meg en konvolutt fylt med inspirerende ordtak i fjor. Hun fylte også på med gavekort på ting vi skulle gjøre sammen. Det kostet ikke henne en krone, men det er en av de fineste gavene jeg har fått. Gavekort på tjenester du kan stille opp med er en god idé. Hvorfor ikke gi bort en runde med barnepass, et par turer med hunden eller gavekort på en middag du skal diske opp med i løpet av året som kommer? Bare sørg for å faktisk følge det opp en gang det passer sånn :)

5. Skriv gaveliste og følg med på tilbud. Kanskje litt sent for i år, men det kommer et år etter dette også. Om du ikke orker masse mas og fjas og du foretrekker å kjøpe gavene, så sett deg ned helt i begynnelsen av året og tenk over hva du vil gi til alle de du skal ha gaver til. Sørg deretter for å følge med når det dukker opp tilbud. Du har 1 år på deg og det er dømt til å komme en del ting på tilbud som du har på den listen.

6. Kutt ut gaver du ikke MÅ gi. En ting til som jeg selv har gjort og som har minsket julegavebudsjettet betraktelig: Bli enig med de voksne vennene dine om at dere heller går ut og spiser en gang på nyåret. Det er mye koseligere å finne på noe sammen når alle har mulighet, enn å gi hverandre enda en ting man egentlig hverken har plass til eller bruk for. Nå er jeg riktignok voksen og litt lei det materialistiske fokuset, men har man trang økonomi er dette et punkt det går an å spare inn en hel del på. Det kan hende du blir overrasket over at de andre har tenkt i de samme banene, men bare ikke har fått seg til å foreslå det.

7. Sett opp et budsjett og prøv å ikke sprenge det. Jeg setter opp en sum til familiemedlemmer og en sum til mer perifere folk. Vær realistisk. Om du skal bruke f.eks 300.- pr person så høres jo ikke det så mye ut, men om du har 15 gaver å kjøpe så blir det faktisk 4500.- allikevel. Det er fornuftig å bruke lite pr. gave når det er jul og så heller gi en litt dyrere gave når det er bursdager. Jula bør handle mer om fellesskap, hygge og det å samles enn om ting. Høy pris gir ikke nødvendigvis den fineste gaven heller. 

Det er ikke alle lavpristips som vil funke for alle. Noen syns det er utenkelig å gi bort en brukt ting f.eks, mens andre igjen ikke har tid eller ork til å lage ting selv. Finn tips og veier som funker for deg. Håper jula blir mest mulig kos for oss alle, og minst mulig pengestress :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan går det med Trumf Visa 6 mnd senere?

 Heia :)  Det gikk plutselig et lite øyeblikk! 6 mnd til og med, hehe! Andre ting å fare med enn å sitte her inne på bloggen tydeligvis, men...