søndag 26. desember 2021

Familieøkonomi; Hvor høyt forbruk er normalt?

 

Jeg antar at det varierer veldig mellom forskjellige familier. Noen har høy inntekt og høyt forbruk, men hva som er normalt hadde vært interessant å vite. Det finnes et referansebudsjett som i teorien skal fortelle deg hvor mye forbruk familien din skal ha, men hvor realistisk det er vet jeg ikke. 

Bilde lånt HER 

Jeg husker da vi forsøkte å søke på husbanklån for en del år siden og fikk nei på grunn av en kredittgjeld på 34000.-. Regnestykket de la til grunn for avslaget var det såkalte SIFO referansebudsjettet. Det er et budsjett som utarbeides av Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Oslomet, og som skal gi deg en viss pekepinn på hvor stort forbruk en familie på din størrelse i gjennomsnitt skal ha. Det kalkulerte forbruket fra SIFO var helt abnormalt stort for 12 år siden. Jeg tok av nysgjerrighetsgrunner en titt på dette igjen for noen dager siden og det ble både mye latter, men også litt sinne ut av det. Det kan da ikke være NORMALT å bruke så mye penger hver mnd? Jeg fatter ikke at SIFObudsjettet brukes for å bestemme om en familie skal få huslån eller ikke, for det er mulig å leve svært godt for mye mindre enn det som foreslås i det budsjettet. Om du aldri har sett dette budsjettet før, anbefaler jeg deg å ta en titt. Du finner det HER inne hos OsloMet. Du kan legge inn familien din å se hva SIFO mener dere skal kunne ha i forbruk.

Ifølge dette budsjettet bor mannen min, våre to barn og jeg i en pappeske under ei bro ettersom det normale forbruket vår er høyere enn den totale inntekten, og låneutgifter o.l er ikke tatt med i regnestykket engang. Ifølge dette her skulle ikke vi hatt hus, biler og to barn på privatskole, men gjett hva?! Det har vi alikevel. 

Slik ser vårt SIFObudsjett ut: 

Ifølge dette budsjettet skal vi ha 433908.- i utgifter på forbruk. Jeg har lagt til SFO for å representere skolepengene vi betaler pr. mnd, men det er 4400.- for å ha 2 barn på ungenes skole, så den virkelige summen vil være 448 164.- 

Til sammenligning kan jeg si at fattigdomsgrensen er på 427600.- for en familie med ett barn (har ikke klart å finne noen tilsvarende sum for en familie på 4, men antar den er noe høyere). Ser barnet i dette regnestykket koster 71200.-, så om vi tenker at de går ut ifra at barn nr. 2 arver en hel del osv, så kanskje det barnet ville kostet 40 000.- i dette budsjettet? Summen da blir 467 600.- (dette drar jeg jo litt ut av hatten her ettersom familie med to barn ikke er nevnt). Link til Fagbladets artikkel som jeg henter de andre tallene fra ligger HER

Våre inntekter etter skatt er på

Min uføretrygd på 180 000.- + barnetrygd på 25 248.- = 205248.- 

Min ektemanns lønn i full jobb på 216 000.- 

I sum gir dette en inntekt på 421 248.- Vi har altså  26 916.- mindre utbetalt i året enn SIFO mener vi skal bruke bare på mat, klær/utstyr og transport, og inntekten vår ligger 46352.- under fattigdomsgrensen. Det er klart vi har det trangt iblant. Vi har som lavlønnede valgt å ha barna våre på privatskole på grunn av et ektremt dårlig miljø på den offentlig skolen de skulle ha gått på. Vi har valgt å ha det trangere enn vi strengt tatt må for å sørge for at ungene har det best mulig når de er på “jobb” hver dag. Det handler om prioriteringer, men selvfølgelig også smart styring av penger. Når man ser tallene som presenteres skulle jo ikke vi hatt til salt i maten, men vi får det jo til å gå på et vis. Nå har vi bestemt oss for at vi vil det skal gå bedre enn med et nødskrik, og det er grunnen til at vi nå gjør en gigantisk opprydning i alle finansene. I går kveld satt vi og lastet ned en app som heter Buddy gruppebudsjett. 

Vi brukte en snau time på å sette opp et budsjett vi skal prøve å forholde oss til fremover. Jeg satte mitt eget bullshitbudsjett pr mnd til strenge 100 kroner. 100 kroner å bruke på piss… Det er ikke mye! Det jeg tenkte var at jeg har jo alt jeg trenger, så hvorfor skal jeg da kjøpe meg noe? Det er kanskje en brus i ny og ne? En pakke tyggis om jeg føler behovet? Litt må jeg kunne unne meg, men jeg skal så hardt prøve å la være. Vi har gjort det til en utfordring nå å bruke minst mulig (og det i kanskje den verste forbruksmnd i året)!  Blir du med? 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan går det med Trumf Visa 6 mnd senere?

 Heia :)  Det gikk plutselig et lite øyeblikk! 6 mnd til og med, hehe! Andre ting å fare med enn å sitte her inne på bloggen tydeligvis, men...