torsdag 30. desember 2021

Har du satt deg noen sparemål for 2022?

 Hei hei :) 

God jul til deg og dine. Nå er julen snart overstått og et nytt år starter. Nytt av året blir at jeg har helt konkrete sparemål å strekke meg etter. Ett av dem er bare mitt, mens resten er direkte knyttet til budsjettet vårt som familie. Det blir veldig spennende å se hvordan det går, men jeg er rimelig trygg på at vi har satt overkommelige fellesmål ihvertfall. Mitt personlige mål derimot er kanskje litt mer av en utfordring, men vi får se. Det kan gå med litt flaks!



 Mitt personlige mål: 

Ha 30 000.- på sparekontoen innen slutten av mars. Med en fast personlig inntekt på 14.800.- i mnd tenker jeg dette blir litt tøft, MEN, jeg har fått meg en liten jobb. JAAAA! Det er så kult! Jeg har jo så sykt lyst til å jobbe og fungere som friske folk gjør, og nå har jeg funnet en sjef som ville gi meg en sjanse! Det er en liten ekstrahjelpstilling, og jeg startet i begynnelsen av mnd. Jeg jobbet 41 timer i desember og er fortsatt helt kaputt etter de timene og andre juleoppgaver, men når lønna kommer i januar skal alle pengene rett inn på sparekontoen. Det er 113 kroner timen etter skatt, så der har jeg 4633.- Jeg har solgt en masse saker vi ikke har bruk for og har dratt inn noen kroner på det, pluss at jeg bakte og solgte litt kransekaker til jul. Alt i alt ble salgene og kakene 9830.- som jeg toppet opp fra min egen konto for å nå 10 000.-, så i midten av januar har jeg allerede 14633.- på sparekontoen. Det gir meg en "rest" på 15 367.- som jeg må spare frem til slutten av mars. 5122.- pr. mnd blir det. Jeg ser for meg at jeg skal sette inn 3000.- fra den faste inntekten min hver mnd når jeg får utbetalingen  min, og så skal resten komme fra den nye jobben min og fra salg av ting vi ikke trenger. Igjen, det er et skyhøyt mål, og det er ikke sikkert det går, for vi har jo levekostnader (strømmen i seg selv er jo et lite mareritt for øyeblikket), men jeg vil prøve!

Som jeg har skrevet om tidligere har vi byttet bank og samlet alle våre lån på en plass. Det var ikke voldsomme greiene. Huslånet og to relativt lave billån pluss litt småtteri etter husreparasjoner o.l. Med andre ord litt kjipe smålån med veldig kjipe renter. Alt dette fikk vi samlet på huslånet som da gikk litt opp, men vi beholdt nedbetalingstiden og gikk allikevel solid ned i trekk hver mnd. Du kan lese mer om det i innlegget"Mulig for lavtlønnede å spare hver mnd?" HER

Bankbyttet frigjorde 2541.- hver mnd som vi enn så lenge lar gå inn på bufferkontoen. Sparemålet vår for denne er i første omgang 30 000.-, og det skal være i boks innen utgangen av 2022. Om ingenting ryker og ingenting uforutsett oppstår så når vi det målet helt automatisk bare med pengene vi har spart inn på låne- og renteutgifter hver mnd. 

Videre har vi som en familie på 4 bestemt oss for at vi skal holde oss under 6000.- i mnd på matbudsjettet fremover. Første mnd vår med dette skulle være denne mnd, altså Desember 2021. Jeg humrer litt når jeg tenker på det, for hvor realistisk er det egentlig å sette et slikt mål for Desember? Matmnd nr. 1! Uansett da, vi satte det og har så langt sprukket med 2566.- kroner (urk), men da er råvarene til kransekakene jeg har bakt og solgt inkludert i regnestykket og de burde sikkert heller ha vært lagt inn under "investering" eller noe i den duren. Godt over halvparten av budsjettsprekken er ingredienser til kransekaker og julegaver ihvertfall, så jeg trøster meg litt med det. Vi har igjen en ukeshandling dette året og inkludert i det kommer nyttårsmiddagen vår. Vi har alt av grønnsaker til den middagen fra før, for vi dyrker selv hver sommer, men kalkunen må kjøpes inn. Om noen har tips til et sted som selger frittgående og litt lykkeligere kalkuner enn Prior, tas alle tips imot med stor takknemlighet :) Det er vel sikkert for sent for 2021, men til neste år går det nok :) 

Vi har satt opp et helt budsjett for husholdningen, men vil nok måtte justere det en del ganger før det er optimalt. Det kommer i en senere bloggpost en gang i Januar tenker jeg. 


Har du satt deg noe sparemål for 2022, eller et annet mål for den saks skyld?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan går det med Trumf Visa 6 mnd senere?

 Heia :)  Det gikk plutselig et lite øyeblikk! 6 mnd til og med, hehe! Andre ting å fare med enn å sitte her inne på bloggen tydeligvis, men...